DRŽAVNA SMOTRA

smotra t

svibanj 2018.

Od 2005. godine se u sklopu Smotri i natjecanja iz područja građanskog odgoja i obrazovanja, u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, sustavno održavaju Smotre projekata odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u području ranog i predškolskog odgoja.

 

mr. sc. Andreja Silić
viša savjetnica za predškolski odgoj
koordinatorica Nacionalnog programa odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo Vlade Republike Hrvatske za područje ranog i predškolskog odgoja

 

Projekti odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u području ranog i predškolskog odgoja

 

Od 2005. godine se u sklopu Smotri i natjecanja iz područja građanskog odgoja i obrazovanja, u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, sustavno održavaju Smotre projekata odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u području ranog i predškolskog odgoja. Za ovaj je dio osobito važno istaknuti da se naglasak stavlja na prikaze vrsnih primjera iz prakse u okviru smotre, nikako ne natjecanja. Također je važno istaknuti da je ovo jedina smotra i dakle prilika za sudjelovanje predškolskog dijela odgojno-obrazovanoga sustava u vertikali i sustavno prikazivanje vrsnih primjera iz prakse te samim time i kvalitete rada.

Odgoj za ljudska prava i aktivno građanstvo temelji se na Nacionalnom programu odgoja i obrazovanja za ljudska prava Vlade republike Hrvatske, uvedenom u odgojno-obrazovni sustav 1999. godine posebnom odlukom Vlade Republike Hrvatske, kojom se obvezuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa na njegovu primjenu. Ovaj je dokument značio veliki doprinos promicanju temeljnih ljudskih vrijednosti i njihovu življenju u dječjim vrtićima u Republici Hrvatskoj. Pored ovog dokumenta važan je bio i priručnik Živjeti i učiti prava (2003), nastao na njegovim temeljima i nizu ostvarenih stručnih skupova u organizaciji nekadašnjeg Zavoda za školstvo, a današnje Agencije za odgoj i obrazovanje. Ovi dokumenti obvezuju sve nositelje programa u predškolskom odgoju i obrazovanju na preispitivanje ostvarivanja prava djece i unapređivanje uvjeta za njihovo ostvarivanje.

Vlada Republike Hrvatske usvojila je 2005. godine Plan razvoja sustava obrazovanja 2005. – 2010., strateški razvojni dokument, raspravljan s brojnim stručnjacima, znanstvenicima i brojnim socijalnim i drugim partnerima tijekom više godina. Planom razvoja teži se kvalitetnijem, dostupnijem, prilagodljivijem i učinkovitijem sustavu obrazovanja u funkciji, pored niza drugih važnih segmenata, unaprjeđenja društva temeljenog na znanju i demokratskim načelima, što se povezuje s potrebom jačanja aktivnog građanstva. Plan razvoja se oslanja na Lisabonsku strategiju i bolonjski proces te se među prioritetima navodi društvena povezanost i govori se i o društvenoj dimenziji obrazovanja. Obveza uvođenja obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo proizlazi iz same biti Plana razvoja, a to je stavljanje djece/ učenika u središte odgojno-obrazovnoga procesa.

Kao bitne točke oživotvorenja Plana razvoja do 2010. te prioritetnim područjima nalazilo se i integriranje Europskog okvira za razvoj ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje. Jedna od osam ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje je i demokratsko građanstvo. Na temelju Plana razvoja donesen je Hrvatski nacionalni obrazovni standard 2006. godine i Nacionalni okvirni kurikulum (2010). Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo integriran je u novi kurikulum. U uvodnom dijelu kurikuluma istaknuto je da su svi nastavnici (odnosno odgojno-obrazovni radnici) obvezni primjenjivati odgoj za ljudska prava i demokratsko građanstvo.

Kroz navedene dokumente traži se novi pristup u učenju i poučavanju usmjeren na razvoj kompetencija djece umjesto na reproduktivno učenje obrazovnih sadržaja. Djeca predškolske dobi stječu iskustva, razvijaju se i uče aktivno sudjelujući u različitim svakodnevnim aktivnostima i situacijama. U današnjim je, sve manje humanim i prirodnim uvjetima stoga od posebne važnosti omogućiti djeci što prirodnije okruženje te posebice naglašavamo odgovornost i ulogu odraslih u stvaranju što raznovrsnijih prirodnih situacija za djecu rane dobi u kojima bi mogla razvijati se i odrastati na njima primjeren način.

Odgoj za ljudska prava i aktivno građanstvo kao i za svaku drugu vrednotu uči se iz primjera i odgojnih uzora, iz činjenja i vlastitih iskustava. Prvi i najodgovorniji odgojitelji djeteta njegovi roditelji i učitelji a potom svi drugi odgojni čimbenici kojima je dijete izloženo. Socijalne vještine i građanska kompetencija prepoznate su na europskoj razini kao jedna od osam ključnih kompetencija koja je potrebna mladim naraštajima.

Održavanju kontinuiteta sudjelovanja predstavnika ustanova za rani i predškolski odgoj i obrazovanje na smotrama projekata iz područja odgoja i obrazovanja za ljudskih prava i demokratsko građanstvo i ove je godine pridana značajna pozornost. Projekti su rezultat i pokazatelj sustavnoga rada na razvijanju kompetencija u području ljudskih prava i demokratskoga građanstva. Pozornost je pridana kvaliteti rada, u organizacijskom smislu te širenju mogućnosti prezentiranja projekata iz područja ranog i predškolskog odgoja na regionalnim smotrama, u svrhu povezivanja i omogućavanja učenja još većem broju odgojno-obrazovnih radnika u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja na području Republike Hrvatske.

Ove se godine na državnoj razini četrnaesti put, a na regionalnoj šesti put predstavljaju projekti iz građanskog odgoja ostvareni u ustanovama ranog i predškolskog odgoja na području Republike Hrvatske.

Svaki put nastojimo naglasiti činjenicu da su smotre projekata iz područja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja prilike za susrete praktičara, izravno komuniciranje o odgojno-obrazovnoj praksi, razmjenu iskustva i učenje. Na taj način odgojitelji mogu izravno bolje upoznati druge praktičare, nove mogućnosti rada, raspravljati o različitim mogućnostima djelovanja i istraživanja u odgojno-obrazovnoj praksi te različitim mogućnostima njezina unapređivanja, osobito u području građanskog odgoja i obrazovanja.

U okviru institucijskog odgoja i obrazovanja te kvalitetno izgrađivanog predškolskog kurikuluma svake ustanove zasebno prepoznaje kvaliteta njegovih praktičara koji na osobit način razvijaju socijalne kompetencije, u kvalitetno planiranom i osmišljenom prostorno-materijalnom, vremenskom i socijalnom okruženju dječjega vrtića.

Zbog mogućnosti osiguravanja sudjelovanja većem broju praktičara iz svih županija Republike Hrvatske, iz svih odgojno-obrazovnih ustanova za djecu rane i predškolske dobi te prilike za prikazivanje kvalitete njihove prakse, organizirali smo i ove godine šest regionalnih smotri projekata: u Slatini, Splitu, Kninu, Slunju, Bjelovaru i Zagrebu, na kojima je sudjelovalo 837 odgojitelja i stručnih suradnika.

  • IMG-f61226ae3cfab2e8205782e2d901d6b8-V
  • IMG-fbcf4de4067fa29d8663fd343dc9eba8-V

 

Državna se razina predstavljanja projekata ostvarila se 18. svibnja 2018. godine u velikoj dvorani Ministarstva znanosti i obrazovanja u Zagrebu.

Osobitu dobrobit regionalnih smotri vidimo u mogućnosti uvida u primjere različitih projekata i odgojno-obrazovne prakse iz područja građanskog odgoja te mogućnosti analize i rasprave o njima. Često se pojavljuje pitanje što su to projekti iz područja građanskog odgoja, na koji se način razlikuju od nekih drugih, tematskih projekata ili primjera svakodnevne dobre prakse.

Za državnu razinu od doista velikog broja kvalitetnih projekata dogovorno se odabiru oni koji će biti prikazani na državnoj razini. Kako naglasak nije na natjecanju već na prikazu kvalitete rada u području ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja dosita je važno odabrati što raznovrsnije i po dubini razrađenije projekte, koji će prezentirati rad svih odgojno-obrazovnih radnika u području ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, kao kvalitetnoj prethodnici daljnjim stupnjevima u odgojno-obrazovnome sustavu Republike Hrvatske!

Dječji vrtić Bjelovar u Bjelovaru bio je domaćin regionalne smotre projekata građanskog odgoja i obrazovanja za područje Bjelovarske, Koprivničko-križevačke, Međimurske i Varaždinske županije. Na smotri je prezentirano 8 projekata, a sudjelovalo je 103 odgojitelja, stručnih suradnika i ravnatelja u dječjim vrtićima.

Prezentirani projekti osobito su istaknuli vrijedan rad odgojitelja i stručnih suradnika u stvaranju okruženja u kojem djeca svakodnevno mogu živjeti u zajednici i učiti o tome kako ona funkcionira. Djeca stječu dragocjena iskustva te svakodnevno isprobavaju različite vještine i stečena znanja u konkretnim situacijama i različitim odnosima između djece i odraslih osoba u kontekstu dječjega vrtića. Članica povjerenstva za procjenu projekata Mirjana Milanović, prof. istaknula je važnost boravak djeteta u institucijskom kontekstu te činjenicu da je on bitno drugačiji od obiteljskog i stoga nenadoknadiv za stjecanje socijalnih vještina. Učiti o socijalnim vještinama moguće je jedino u konkretnim situacijama, živeći i svakodnevno rješavajući pojedine probleme u kompleksnim odnosima među vršnjacima i odraslima. Djeca mogu od rane dobi učiti kako biti dobar građanin, poštujući i gradeći svoja pravila, upravljajući svojim emocijama, učeći o svojim pravima. Korak dalje u tom smjeru jest učiti kako zastupati svoja prava i zaštiti se a da time ne budu ugrožena tuđa prava. U tom smislu dalje moguće je konzekventno navesti sve dimenzije građanskog odgoja u kojima djeca mogu živjeti, djelovati, osvještavati i stjecati nova znanja, vještine, sposobnosti i kompetencije za odgovorno djelovanje u društvu (sadašnjem i budućem).

Na Državnoj smotri projekata građanskog odgoja i obrazovanje prezentirano je petnaest projekata u dvije kategorije, i to izlaganja i posteri.

Za Dječji vrtić Fijolica, izlaganje projekta pod nazivom „Gdje i što rade mamam i tata?“, kao jednog od najboljih projekata odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u području ranog i predškolskog odgoja RH, prezentirala je Nataša Novak, prof. predškolskog odgoja i odgajatelj-savjetnik.

Izlaganja:

        1. Buka, DV Požega, Požega

        2. Kako je Gruponačelnik izrastao u predsjednika - Demokratski izbori, DV Osijek, Osijek

3. Pomagati možemo od malena, DV Konavle, Cavtat

4. Lavandići, DV Osmijeh, Šibenik

5. Naše dvorište, DV Maslačak, Zaprešić

6. Mali zadrugari, DV Naša Radost, Pregrada

7. Naše različitosti su moć koja nas povezuje, DV Poletarac, Zagreb

8.Uključivanje djece tražitelja azila u program predškole, DV Tratinčica, Zagreb

9. Sunčeka za bolje sutra, DV Cipelica, Čakovec

10. Gdje i što rade mama i tata?, DV Fijolica, Prelog


Back to top