PRIJEDLOZI ZA ZAJEDNIČKO VRIJEME RODITELJA S DJECOM KOD KUĆE COVID-19

covid tOpasnost i strah od koronavirusa promijenio je našu svakodnevnicu iz temelja.

U prvom redu kretanje nam je svima ograničeno i često opravdano osjećamo zabrinutost i strah. Mogli bismo reći da nam je svima potrebna psihološka podrška, kako roditeljima tako i djeci. Ljudi često kažu da u „svakom zlu ima i nešto dobro“, pa nam tako i naša trenutna krizna situacija omogućava više vremena s našom vlastitom djecom u krugu obitelji. Želja nam je da to vrijeme bude kvalitetno, zabavno i sretno, kako za vas roditelje tako i za dijete.

Stoga vam upućujemo nekoliko savjeta i preporuka:

- Poželjno je osigurati dio dana kada možete biti posvećeni samo djetetu, bez ometajućih digitalnih medija (ugasite TV, stišajte mobitel)

- Obogatite svaki dan raznim aktivnostima i igrama koje će pomoći djetetu da mu nije dosadno te da što manje vremena provodi pred ekranom

- Prisjetite se nekih igara iz svoga djetinjstva, prilagodite ih ograničenom prostoru

- Igrajte se sa svojom djecom, jer djeca najbolje uče igrajući se.

Napominjemo da se djeca iste dobi često međusobno razlikuju u svom razvoju, interesima, željama i potrebama, tako da se s djecom mogu provoditi i neke aktivnosti koje su predviđene za mlađu ili stariju djecu. Aktivnosti koje vam predlažemo trebaju biti prilagođene vašem djetetu i zajedničkim interesima kao biste upravo zajedno uživali u njima.

Ne zaboravimo djecu poučiti preventivnim zdravstvenim mjerama (pravilno pranje ruku, osobna higijena i sl.).

Nadamo se i vjerujemo da ćemo se uskoro svi vratiti svojoj uobičajenoj svakodnevnici

– sretnom boravku djece u našem vrtiću.

S ciljem poticanja cjelokupnog psihofizičkog razvoja djeteta i razvijanju ključnih cjeloživotnih kompetencija predlažemo vam nekoliko zanimljivih aktivnosti prilagođenih kronološkoj dobi djeteta:

AKTIVNOSTI ZA DJECU JASLIČKE DOBI (1-3 godine)

 

ŽIVOTNO PRAKTIČNE I RADNE AKTIVNOSTI

Ako kod djeteta od malena počnemo s formiranjem pozitivnih navika, poslije dijete neće imati teškoća i problema u izvršavanju svakodnevnih životnih i radnih zadataka. Dobrom komunikacijom gdje pohvala slijedi nakon uspješno obavljenog rada, daje djeci poticaj za slijedeću aktivnost. Stvara se odlična veza roditelj- dijete, kao i ugodna i vesela atmosfera u kući.

A to mogu biti aktivnosti ako što su:

• Zajedničko čišćenje igračaka- što će dodatno utjecati na svijest djece o važnosti higijene

• Pravilno pranje ruku. Posebno u ovoj životnoj situaciji u kojoj se svi nalazimo.

• Igre samostalnog odijevanja i skidanja (papučice, čarape, hlače)

• Odlaganje svojih stvari na za to dogovoreno mjesto

• Sortiranje otpada (plastika, papir, biootpad)- pri sortiranju možete imenovati i brojati koliko ste kojeg otpada ubacili u kantu. Imenovati boje vreća ili kanti koje su predviđene za koji otpad.

• Sortiranje igračaka (prilikom sortiranja recite djetetu da prvo sa hrpe pokupi sve plastične kockice i odloži u kutiju, zatim da odvoji sve autiće, lutkice). Time djeca uče razabirati i sortirati, razlučivati bitno i manje bitno, što je dio važnog kognitivnog razvoja. No time potičete i razvoj krupne motorike ruke, trupa, glave, noge, te fine motorike šake. Hvat prstima, preciznost.

• Ako imate stepenice (u kući ili stanu) neka djeca samostalno (ili ako su manja uz vašu pomoć pridržavanjem za ruku) hodaju gore, dolje po 5 stepenica i pritom pokušaju brojati.

• Pri serviranju stola za ručak neka vam dodaju salvete, podijele žlice. Djeca će biti jako ponosna što mogu pomoći i što su dio tog procesa a vi ćete dobiti pomoć.

IGRE PRSTIMA

Igre prstima, osim što su zabavna i zanimljiva aktivnost, osobito su korisne vježbe za cjelokupni razvoj djeteta. Pokretljivost djetetovih prstića izravno je povezana s mentalnim i govornim razvojem. Vježbanje prstića stimulira sazrijevanje mnogih područja mozga, a u kombinaciji s ritmičnim pjesmicama pomaže razvoju govora, logičkog mišljenja, pažnje, pamćenja, vizualne i slušne percepcije, potiče ustrajnost te poboljšava kvalitetu igre i učenja. Također, razvoj fine motorike najbolji je oblik pomoći u razvoju govora i inteligencije, a najprikladniji je za ranu dob. Učenjem pjesmica, čitanjem priča i slikovnica, djeci prikladnih i privlačnih tema, odličan je način proširivanja rječnika, vježbanja izgovora te razvoja svih psihičkih funkcija.

Također, najvažnija stavka je produbljivanje obiteljskih veza majka- dijete, otac- dijete.

1.Taši taši tanana

Taši taši tana i svilena marama

U marami šećera, hoće (ime djeteta)

Da bude večera!

Uputa -> dijete posjednite sebi u krilo tako da gleda prema vama. Primite ga lagano za njegove dlanove i u ritmu recitiranja plješćite.

 

2. Bi ba bučicu

 Bi, ba bučicu, (Naizmjence slažemo šake jednu na drugu)

Penjem se u kućicu. (Spajanjem jagodica prstiju oblikujemo krov)

U kućici ptičice, sve su se sakrile. (dlanovima prekrijemo oči)

Bi ba bučicu, (Naizmjence slažemo šake jednu na drugu)

Penjem se u kućicu. (Spajanjem jagodica prstiju oblikujemo krov)

U kućici ptičice,gnijezdo su savile. (položimo dlan na dlan, okrenut prema gore)

Bi ba bučicu, (Naizmjence slažemo šake jednu na drugu)

Penjem se u kućicu. (Spajanjem jagodica prstiju oblikujemo krov)

U kućici ptičice, jaja su snijele. (stisnemo šake i privučemo ih jednu k drugoj)

Bi ba bučicu, (Naizmjence slažemo šake jednu na drugu)

Penjem se u kućicu. (Spajanjem jagodica prstiju oblikujemo krov)

U kućici ptičice, iz jajeta izašle. ( stisnemo šake ali palčeve dignemo iz šake)

Bi ba bučicu, (Naizmjence slažemo šake jednu na drugu)

Penjem se u kućicu. (Spajanjem jagodica prstiju oblikujemo krov)

Iz kućice ptičice, sve su odletjele! (mašemo raširenim rukama)

 

3. Ovaj je

Ovaj je u vodu pao,

Ovaj mu je ruku dao,

Ovaj mu je jesti dao,

Ovaj mu je piti dao,

A ovaj ga je poškakljao! (Trljamo i uvrćemo jedan po jedan prstić počevši od palca.)

 

4. Ja sam patuljak

Ja sam patuljak i živim u kapici, (Rukama iznad glave napravimo kapicu)

Mislim o tom i tom, što bih mogao raditi? (Stavimo dlanove na lice i pomičemo glavu lijevo- desno)

Mogao bih ...se sakriti. (Rukama sakrijemo lice. Dijete u ovom dijelu može birati što bi moglo raditi, npr. pljeskati, smijati se, spavati, puzati ...)

„Stihovi u pokretu“ Vladimira Velički, Ivanka Katarinčić, 2011.

IGRE S PJEVANJEM

Svaka je igra, kao i glazbena igra, važan aspekt dječjeg života. Ona izaziva pozitivne emocije koje ostvaruju unutrašnje potrebe djece. Djeca se uz pjesmu i igru osjećaju prirodno i sigurno, razvijaju psihomotoričke vještine i sposobnosti.

Glazba prvenstveno pridonosi razvoju glazbenih, umnih, estetskih i tjelesnih sposobnosti, ali i radnih navika. Glazba je tako potpuno prirodna pojava koja nadasve pridonosi svestranom razvoju djeteta već od najranije dobi.

Neke od aktivnosti koje možete provesti sa svojim djetetom/djecom:

-LOV NA LAVOVE

 

Mi idemo, mi idemo, mi idemo loviti lavove. (hodate na mjestu)

I što vidimo? (postavite ruke na čelo kao da gledate u daljinu)

Veliku vatru. Ne možemo gore, ne možemo dole, (podižite ruke gore, čučnite za dolje) ne možemo okolo, moramo po sredini. (okrenite se oko svoje osi, sklopite ruke ispred sebe) Pušemo. Huu huu huu. Gotovo! (pokažite rukama „STOP“).

Mi idemo, mi idemo, mi idemo loviti lavove.

I što vidimo?

Veliku močvaru. Ne možemo gore, ne možemo dole, ne možemo okolo, moramo po sredini. Hodamo. Pač-mač, pač-mač, pač-mač. (podižite visoko noge kao kroz blato) Gotovo!

Mi idemo, mi idemo, mi idemo loviti lavove.

I što vidimo?

Veliko jezero. Ne možemo gore, ne možemo dole, ne možemo okolo, moramo po sredini. Plivamo. Pljas, pljas, pljas, pljas! (vrtite ruke kao da plivate) Gotovo!

Mi idemo, mi idemo, mi idemo loviti lavove.

I što vidimo?

Veliku i gustu šumu. Ne možemo gore, ne možemo dole, ne možemo okolo, moramo po sredini. Režemo. Klis-klas, klis-klas, klis-klas. (ruke spojite u dlanovima i imitirajte rezanje Gotovo! u koso)

Mi idemo, mi idemo, mi idemo loviti lavove.

I što vidimo?

Veliku pećinu. Uzmi lampicu. Upali. Svijetli, svijetli, svijetli .. (uzmite zamišljenu lampicu u ruke i svijetlite)

Aaaaa laav! Bježi kroz gustu šumu.

Klis-klas, klis-klas, klis-klas. (sve ponovite ali puno brže) - Kroz jezero.

Pljas, pljas, pljas - Kroz močvaru.

Pač-mač, pač-mač, pač-mač - Kroz vatru.

Huu, huu, huu - Trči do kuće, otvori vrata, uđi u kuću. Zatvori vrata. (na mjestu trčite, imitirajte otvaranje i zatvaranje vrata)

-ova igra potiče razvoj mašte, koordinaciju cijelog tijela, misaone procese i stvara različite emocije.

IGRE NEOBLIKOVANIM MATERIJALOM

Neoblikovani materijali su otpadni materijali u domaćinstvu, a kojega možemo iskoristiti u dječjoj igri. Njime potičemo kreativnost, potiče maštu djeteta (razvije sposobnost imaginacije), potiče finu i grubu motoriku, dijete usvaja nove vještine i znanja. Ukratko, svestrano potiče dječji razvoj a djeca uživaju u novim izazovima. Također učimo djecu reciklirati i mijenjati svijet u kojem živimo!

Što možete iskoristiti:

PRIJEDLOG AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 3 DO 5 GODINA

  1. IZRADA MASE ZA MODELIRANJE (PLASTELIN) RECEPT:

U posudu staviti 400g glatkog brašna te umiješati 130g kuhinjske soli, dodati 40g limunske kiseline u prahu. Dodati 30g prehrambene boje. Zakuhati 400ml vode u koju se doda 5 jušnih žlica ulja. Vruću tekućinu izliti u smjesu brašna i soli a zatim grubo umiješati. Kad se malo ohladi rukama umijesiti do jednolične smjese. Čuvati u vrećici ili posudi.

2. IZRADA ŽIVOTINJA OD OTISAKA PRSTA (FINGERPRINT)

Za ovu kreativnu aktivnost potrebna vam je tempera, flomaster, mašta i dobra volja.

igra 1

3. IZRADI VLASTITI MEMORY

U slučaju da dijete voli ovaj tip igre ili je tek uči, roditelji mogu sami napraviti određen broj parova ovisno o dobi djeteta. Starije dijete, primjerice može samo nacrtati i obojiti parove. Taj se memory može plastificirati kako bi bio dugotrajniji. Mlađe dijete može lijepiti samoljepljive naljepnice.

igra 2

* Na taj će način dobiti taktilni memory koji se može iskoristiti za starije dijete koje može pogađati npr. oblik bez gledanja, samo pomoću dodira.

4. TAKTILNO PISANJE U BRAŠNU/SOLI/KUKURUZNOJ KRUPICI

Za ovu aktivnost potrebna vam je kutija ili podložak, u koju stavite primjerice kukuruznu krupicu i ponudite djetetu. Vrlo rado će se odazvati. Ovisno o dobi, dijete može raditi linije samostalno ili ponavljati za vama, prema nacrtanom predlošku, može crtati u krupici, pisati brojeve, slova, računati…Možete mu ponuditi i štapić kojim će pisati, kist, slamčicu. Ako je mlađe dobi možda će mu biti zanimljivo prebacivati krupicu iz posude u posudu, pa mu isto tako možete uz to ponuditi i plastične čašice (npr. od pudinga), žličice, sito….

igra 3

5.REŽEMO ŠKARICAMA PO CRTI

igra 4

6. ISPRIČAJ SVOJU PRIČU – izmijeni početak/kraj svoje omiljene priče. Nacrtaj izmijenjenu priču.

7. IZMISLI NOVU PRIČU UZ POMOĆ MAME/TATE/BRATA/SESTRE

8. PROVLAČENJE SLAMĆICA KROZ TULJAC

9. RAZNE LIKOVNE AKTIVNOSTI NA BAZI TEMPERA, VODENIH BOJA, TUŠA, FLOMASTERA, PASTELA, DRVENIH BOJICA

igra 5

10. NIZANJE KAMENČIĆA/ GUMBIĆA/ KRUŽIĆA OD PAPIRA PO ZADANOM PREDLOŠKU

igra 6

11. SLOŽI SLIKU

Za mlađu djecu nacrtana/isprintana slika može se napraviti u dva primjerka. Jedna slika je podložak a drugu sliku se reže na određen broj dijelova ovisno o dobi djeteta. Mlađoj djeci lakše je stvarati cjelinu vizualno gledajući gdje što ide. Starijoj djeci dovoljna je jedna slika koja se može izrezati na više dijelova ili na nepravilne oblike. Slike se mogu plastificirati.

igra 7

12. PROLJETNI CVIJET – IGRE S PAPIRNATIM TANJURIMA

Likovna tehnika tempere ili vodene boje, izrezivanje škaricama

igra 8

13. NAPRAVITE AUTIĆ OD KARTONA, ČEPOVA I ROLICA OD TOALET PAPIRA

igra 9

14. KUTIJA ILI VREĆA IZNENAĐENJA - vrećica od tkanine sa sadržajem predmeta koji su po obliku, materijalu, strukturi i veličini različiti (metal, drvo, koža, pluto, plastika, kaučuk (guma), vosak, spužva ...;

napomena: igru početi s predmetima koji su djetetu poznati. Najbolje bi bilo sve sakriti u neku kutiju ili vreću u koju će dijete uvući ruku, opipati predmet, opisati ga, imenovati, a tek onda izvaditi i provjeriti ispravnost

15. PRESIPAVANJE SJEMENKI IZ VRČA U VRČ – mogu se koristiti razne vrste sjemenki, mahunarki, kesteni, lješnjaci, orasi, brašno, sol ili šećer. Teži oblik je ako iz jednog vrča presipavamo u dva ili više vrča. Dijete tako usavršava koordinaciju oko-ruka, preciznost, koncentraciju, sam kontrolira grešku kad vidi da na tacni ima prosipanih sjemenki.

igra 10

16. VEĆE MANJE – dijete slaže posudu u posudu po veličini. Time usavršava osjet vida, percepciju oblika, koordinira pokrete

igra 11

17. POVEZIVANJE BOJE I IGRAČKE – pripremiti: kolaž papir ili neki drugi papir u boji i dajte djetetu što više omiljenih igračaka koje će povezivati s bojom papira. Žuta patkica – žuti papir. Razvija se logičko razmišljanje i povezivanje sličnih pojmova te se dijete upoznaje s bojama i uči ih prepoznavati i uočavati na drugim predmetima.

18. VJEŽBA PRAVILNOG PRANJA RUKU (DEMONSTRACIJA S BOJOM NA RUKAMA)

igra 12

19. ZAKOPČAVANJE I OTKOPČAVANJE DUGMADI NA ODJEĆI

20. TJELESNI OBLICI KRETANJA (jačati preciznost, natjecateljski duh, osnaživanje volje I pozitivne slike o sebi)

* GAĐANJE LOPTICOM U IMPROVIZIRANI KOŠ – možemo se poslužiti malom lopticom ili napraviti lopticu od zgužvanog papira

* BACANJE I HVATANJE LOPTE

* MALI POLIGON – od raznog materijala (kocaka, ravnala, stolaca, stolića) napraviti poligon po kojem se mogu spuštati autići ili loptice

* KOTRLJANJE LOPTICE NOGOM ILI RUKOM OKO PREPREKA

* IGRA BOČANJA – mogu se poslužiti prazne plastične bočice ili role wc papira koje se gađaju lopticom

* SKAKANJE DO OBLIKA – izrezati trokut, krug ili kvadar, objesiti ga na nadvratnik vrata više od visine djeteta, da ono može doskočiti do njega

AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 5 DO 7 GODINA

1. IGRA KALADONT – igra se tako da kada jedan igrač kaže neku riječ, drugi mora reći riječ koja počinje sa zadnja dva glasa prethodne riječi. Igra se dovršava kad netko kaže riječ na koju se igra ne može nastaviti (KAladont) tj. riječ ne smije završiti na KA jer je time igra gotova. Pobjednik dobiva jedan bod i igra se nastavlja. Ovom igrom dijete razvija jezik i artikulaciju glasova, razvija slušanje i razumijevanje govora, razvoj koncentracije, strpljenja, čekanja na red ...

2. IGRA PRVI GLAS – zadan je početni glas (SLOVO) a dijete treba reći što više riječi koje počinju sa zadanim glasom ili roditelj izgovara riječ a dijete treba reći sa koji glasom počinje ili završava. Dijete ovom igrom razvija pažnju, pamćenje, razvoj operativnog mišljenja, bogati rječnik.

3. IZREZIVANJE PREDMETA IZ ČASOPISA SA ZADANIM POČETNIM SLOVOM – roditelj zada početni glas a dijete izrezuje iz časopisa predmete koji počinju sa zadanim glasom te ih lijepi na papir ili bilježnicu u kojoj su listovi podijeljeni na određene glasove tj. slova.

igra 13

4.IGRA SA PLASTELINOM – roditelj na papir zada slovo a dijete ga pokuša modelirati od plastelina. Moguća je i kompliciranija varijanta – ispisivanje (modeliranje) zadanih jednostavnijih riječ kao što su nos, oko, sat, vaza .... Dijete ovdje razvija osjetljivost za oblikovanje na plohi, razvoj jezika, razvoj taktilne percepcije.

igra 14

5. IGRA SLOVO NA SLOVO (poklapaljka) – potreban je papir, flomaster, plastični čepovi ili čaše. Roditelj ispiše slova na papir, čaše ili čepove a dijete mora poklopiti slovo na papiru sa odgovarajućim slovom sa čepa ili čaše. Dijete pritom imenuje slovo te izgovara bilo koju riječ koja počinje tim slovom. Ovom igrom dijete razvija koncentraciju, pamćenje, suradništvo.

igra 15

6. DRUŠTVENE IGRE – MONOPOLY, ČOVJEČE NE LJUTI SE – ovim igrama dijete razvija pažnju, uči poštivanje pravila, razvija toleranciju, kontrolira emocije, razvija pozitivnu sliku o sebi

igra 16

7. „SLOVNI DOMINO“ – za igru su potrebni papir, škare i flomaster. Roditelj izrađuje pločice domino od papira te ispisuje na njih kombinacije slova ili riječi (teža varijanta). Pravila i tijek igre isti su kao i u klasičnom dominu. Dijete ovdje razvija suradnju i dogovor, regulira emocije, razvija sposobnost donošenja samostalnih odluka, bogati rječnik

8. „BROJALICE“ – roditelji zajedno s djecom recitiraju brojalice koje su odabrali prema vlastitoj želji. Mogu se brojalice izgovarati brzo ili sporo, tiho ili glasno, po želji možemo mijenjati ritam ili tempo

9. IZMIŠLJAMO PRIČU I IZRAĐUJEMO SLIKOVNICU – roditelj zajedno s djetetom izmišlja priču ili neki događaj te kasnije zajedno kreiraju svoju vlastitu slikovnicu s kratkim tekstom i crtežom. Moguća je i dramatizacija priče za izradom plošnih lutkica od papira za čiju izradu trebamo papir ili kartom, bojice, škare, klamerica, vuna, ljepilo ...

igra 17

10. SIMBOLIČKA IGRA „ŠKOLE“ – roditelj zajedno sa djetetom oformi „malu učionicu“ (par stolica, stol, bilježnicu, slikovnice ..) te kreiraju igru prema vlastitoj želji i mogućnostima. Kompetencije ove igre su: razvoj pozitivne slike o sebi, razvoj dječje kompetencije, razvoj sposobnosti uočavanja odnosa i veza među ljudima, razvoj kreativnosti, razvoj operativnog mišljenja

11. SLIKANJE „TOČKICA“ – potrebni materijali: vodene boje, prehrambena boja, tempere, štapići za uši. Pripremiti vodene boje ili tempere s malo vode. Štapićima za uši dijete umače u boju i stavlja otisak na papiru u oblik koji želi. Ovom likovnom aktivnošću dijete razvija finu motoriku, razvija pincetni hvat kao predpisalačku aktivnost, usavršava koordinaciju oko-ruka.

igra 18

12. MATEMATIČKA POKLAPALICA – potrebni materijali: plastične čaše, papir, flomasteri. Uz pomoć čaše, iscrtati krugove na papiru. U krugovima nacrtajte točno određeni broj točkica koji će odgovarati broju na čaši. Dijete ih treba spojiti i preklopiti. Ovom aktivnošću dijete razvija vizualnu percepciju, finu motoriku, razvija sposobnost rješavanja problema.

igra 19

13. „OBOJI SLOVO“ – potrebni materijali: novine, flomaster. Pripremite novine i flomaster kojim će dijete obojiti ista slova na nekom tekstu, npr. sva slova B plavom bojom, ili slovo D crvenom bojom. Ovom igrom dijete počinje učiti nazive slova, razvija koncentraciju ...

14. „UKRASI SVOJE IME“ – potrebni materijal: papir, flomaster, salvete, škarice, ljepilo. Pripremiti papir na kojem roditelj napiše velikim slovima ime djeteta, a ono izrezuje salvete i lijepi ih po slovima. Ovom aktivnošću dijete razvija koncentraciju, strpljenje, preciznost, finu motoriku.

Back to top